Vetomies Ralli

Lauantaina 2.10. MM-rallin ohessa kilpaillaan myös Vetomies Ralli 2021, jossa kamppaillaan Vetomies ja Nelivetomies-titteleistä.

Kaksivetoiset ajavat Vetomies-tittelistä pääosin F-ryhmän näyttävällä kalustolla ja Nelivetomies-kisassa on puolestaan mukana pääosin SM2-luokan autoja, joten näyttäviä ajosuorituksia on luvassa koko lauantaipäivän ajan myös tämän kilpailun puolella!

LIVE-seuranta

Aikataulu

  • 08.35 Lähtö Hippokselta
  • 09.53 EK 7 Kakaristo-Hassi – 18,16 km
  • 11.01 EK 8 Päijälä – 22,61 km
  • 12.37 EK 9 Arvaja – 13,49 km
  • 13.27 EK 10 Patajoki – 20,55 km
  • 17.00 EK 15 Harju – 2,31 km
  • 17.20 Maali
  • 18.15 Podium Harjulla

Vetomiehet ajavat viisi erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 77 kilometriä. Ralli alkaa Kakaristo-Hassin legendaarisista maisemista ja kilpailijat starttaavat erikoiskokeille MM-kilpailun kuljettajien jälkeen erikoiskokeilla 7-10. Kilpailu päättyy itseoikeutetusti maailman parhaana pidetylle Harjun kaupunkierikoiskokeelle, jonne Vetomiehet starttaavat ennen MM-sarjan kilpailijoita.

Reitti

Kakaristo-Hassi
Avauserikoiskokeena ajettava Kakaristo-Hassi on hyvä herätys, jossa on tarjolla yhdistelmä erityyppisiä teitä uuteen muotoon paketoituna. Kuljettajien unihiekat karisevat silmistä viimeistään 10,5 kilometrin kohdalla, kun ison tien osuudet alkavat. Mielenkiintoisia paikkoja löytyy muun muassa lähtöpäästä Kakariston risteyksen maisemista sekä Hassin isolta tieltä, joka on todellista vuoristorataa.

Päijälä
Toinen erikoiskoe on tuttu Päijälä, tosin tällä kertaa toiseen suuntaan ajettuna kuin normaalisti, sillä viimeksi tähän suuntaan ajettiin vuonna 2016. Päivän pisin erikoiskoe on erittäin vaativa ja se näyttelee suurta roolia päivän kilpailussa. Päijälän parhaat katselualueet alkavat erikoiskokeen puolivälin paikkeilta Päijälän kylästä. Tarjolla on risteyksiä, mielenkiintoisia mutkayhdistelmiä sekä iso hyppyri.

Arvaja
Arvaja on uusi tuttavuus useimmille kuljettajille. Tietä on 2000-luvulla käytetty lähinnä testeissä sekä Jämsän alueen kansallisissa ralleissa. Erikoiskokeen alkuosa on nopeaa metsäautotietä, jonne ei ole tehty katselualueita eikä väliteitä ole, joten parhaat katselupaikat ovat loppuosuudella. Ennen maalia on tarjolla hieno katselualue, jossa on pitkä näkyvyys ja useita mielenkiintoisia paikkoja.

Patajoki
Patajoki ei nimenä ole tuttu, mutta käytännössä erikoiskoe on kokoelma Vaherin ja Himoksen teitä, joista osa on kaikille uusia tuttavuuksia. Erikoiskoe sisältää kaikkia mahdollisia tietyyppejä, joten kisan loppuratkaisut nähdään viimeistään täällä. Hyviä katselualueita on sekä lähtö- että maalipäässä.

Harju
Legendaarinen Harju lauantaina alkuillasta on oiva päätös Vetomiesten mittelölle. Sijoituksista täällä ei välttämättä enää ajeta, mutta leveitä linjoja on tarjolla. Harjun kenties mielenkiintoisin kohta on tänä vuonna Yliopistonkadulla, jossa on tarjolla ahdas kaistanvaihto ja erittäin tiukka oikea ylös soralle.

Uutiset

Virtuaalinen virallinen ilmoitustaulu

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close