Rallintekijät

Suomen MM-rallin ydinorganisaatio työskentelee pääosan vuodesta Vantaan toimistolla, jossa AKK Sports Oy:n 15 työntekijää vastaavat muun muassa hallinnosta, kilpailunjohdosta sekä markkinoinnista ja viestinnästä.

Vantaan toimiston lisäksi Jyväskylän toimipiste liittyy organisaatioon kevättalvella ja rallin kotikaupungissa keskitytään erityisesti huoltoparkin rakentamiseen sekä kaupunkitapahtumiin kuten kaupunkierikoiskokeeseen. Myös Vantaan toimisto muuttaa Jyväskylään kilpailun alla noin parin viikon ajaksi, jolloin Paviljongista tulee koko kilpailun hermokeskus.

Ydinorganisaation ohella vapaaehtoistyöntekijät ja talkoolaiset ovat aina olleet tärkeässä roolissa tapahtuman järjestämisessä. Vuosi toisensa jälkeen mittava, keskimäärin 5 000 henkilöstä koostuvan, vapaaehtoistyöntekijän ja talkoolaisen verkosto auttaa rakentamaan tapahtumaa mitä moninaisimmissa tehtävissä aina järjestyksenvalvojasta mediatiimiläisen pestiin. Yhteistyö paikallisten yhdistysten ja urheiluseurojen kanssa on ollut perinteikkäästi tiivistä, ja yhteistä hyötyä halutaan kerryttää molempaan suuntaan – talkoolaisille maksettavat korvaukset muodostavatkin monelle yhdistykselle/seuralle merkittävän osan niiden vuosittaista tuloista.

Ralliorganisaatiossa kilpailua on vuosien saatossa tehnyt toinen toistaan mielenkiintoisempia persoonia. Seuraavaksi tutustumme kolmen eri sukupolven rallintekijöihin, joista jokainen tuo arvokkaan panoksensa yhteiseen projektiin.

Seija Huuska on pitkän linjan rallintekijä, johon ei oikeastaan ole voinut olla törmäämättä – oli kyseessä sitten Jyväskylän Paviljonki tai rallia uutisoiva paikallismedia. Tilaisuuksia nähdä ja kuulla Seijaa on ollut kirjaimellisesti kymmeniä, sillä vuosi 2017 oli hänelle peräti 57. kerta vapaaehtoistyöntekijänä tapahtumassa. Seijan ensimmäiset kosketukset kilpailuun ovat ajanotosta, isänsä houkutellessa hänet aikoinaan ralliin avustajaksi. Vuosien varrella hänet on nähty myös mediapuolella sekä lipunnostopuuhissa. Innokkuus rallimaailmaa kohtaan on siirtynyt Seijalta edelleen hänen pojalleen Mikolle, joka on toiminut viime vuodet Suomen MM-rallin huoltoparkin päällikkönä.

Turvallisuusassistenttina ja reittitiimin jäsenenä kilpailussa toimiva Mika Häyhänen kuluttaa ahkerasti sekä aikaa että kilometrejä reitillä, jotta pystyy koostamaan turvasuunnitelman niin kansallisia viranomaisia kuin kansainvälistä autoliittoa, FIA:aa varten. Turvasuunnitelma sisältää tarkat tiedot esimerkiksi yleisöalueista sekä erikoiskokeen teknisestä toteutuksesta aina pelastuskalustoa myöten, ja löytyypä siitä myös millintarkat helikopterien laskeutumispaikat jokaiselle erikoiskokeelle. Tapahtuman aikana miehen tarkka silmä valvoo kilpailun onnistumista sen johtokeskuksessa, Jyväskylän Paviljongilla.

Hersyvänä huumorimiehenä tunnettu Mika kiertää reittiä yhdessä muun tiimin kanssa ja tukea tuleekin vankalta pohjalta kun mukana on kova kaarti rallin tekemisen ammattilaisia: kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen ja apulaiskilpailunjohtajat Seppo Harjanne sekä Kari Nuutinen, jotka vastaavat yleisesti kilpailusta, reitistä ja turvallisuudesta. Erikoiskokeiden turvallisuudesta erityisvastuuta kantaa turvallisuuspäällikkö Pentti Kangas ja erikoiskokeiden luvista sekä kunnostuksesta vastaavat ratamestari Pekka Tähtinen ja apulaisratamestarit Juha Lampinen sekä Elmeri Mäki-Kulmala. Mikäli Suomen MM-rallin reittitiimin toiminta kiinnostaa enemmänkin, on Häyhäsellä risuaitainen vinkki rallifaneille: ”Kannattaa seurata somessa Suomen MM-rallin kanavia ja hashtagia #reittitiimi. Meille voi lähettää myös kysymyksiä jos jokin reitin tekemisessä askarruttaa”, Mika vinkkaa.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close