Lappi maltillisin odotuksin Jyväskylän rallipoluille

Esapekka Lapin mukaan hänen vuonna 2017 ajamansa sankarillisen voiton uusiminen olisi melkoinen temppujen temppu, ja mies toppuutteleekin mahdollisuuksiaan suoranaiseen menestykseen ensi viikolla ajettavassa Secto Automotive Rally Finlandissa.

30-vuotias Lappi tekee kotikisassaan paluun rallin MM-sarjan korkeimmalle tasolle Toyota Yaris WRC -auton ratissa.

Tämä on ensimmäinen kerta sitten Italian Monzassa joulukuussa 2020 ajetun, viime kauden viimeisen MM-osakilpailun, kun Lappi ja hänen kartanlukijansa Janne Ferm kilpailevat täysiverisellä WRC-kalustolla. 

Sen vuoksi Lappi painottaakin tarvitsevansa aikaa totutellakseen taas WRC-tasoisen auton suorituskykyyn keskisuomalaisessa metsässä ”nilkka suorana” ajettavilla vauhdikkailla sorateillä.

Jos realistisia ollaan, niin on aika mahdotonta, että kymmenen kuukauden WRC-tauon – ja yhden testipäivän – jälkeen voisi vain palata kilpailemaan, ja olla heti samalla tasolla muiden kanssa. Tällä tasolla sen ei pitäisi olla mahdollista, ja minun on pidettävä se mielessäni. Ihmiset tosin saattavat kyllä odottaa meiltä paljon enemmän kuin mihin pystymme,” toteaa Lappi, jonka on määrä testata uutta menopeliään, eli Yaris WRC:tä tänään, lauantaina.

Lappi vei WRC2-luokan voiton helmikuussa Rovaniemellä ajetussa Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -MM-osakilpailussa, ja mies uusi suorituksensa toukokuussa Portugalin MM-rallin WRC2-luokassa. Suomalainen pitää kuitenkin odotuksensa maltillisina valmistautuessaan ajamaan kilpaa rallin ”kuninkuusluokan” Toyota Yaris WRC -tykillä ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2018 Australian MM-rallin. 

Pitäisin kisaamme onnistuneena, jos perjantaina tottuisin taas näihin vauhteihin ja nuotista ajamiseen, ja lauantaina ja sunnuntaina voisimme sitten toivottavasti ajaa joitain kilpailukykyisiä EK-aikoja. Silloin olisin tyytyväinen. Minun ei tarvitse tehdä mitään erikoista, vain hyvä suoritus. Tavoitteenani on, että en jäisi WRC-luokan viimeiseksi! Olisin todella pettynyt, jos tulisin viimeiseksi, joten tavoitteeni tässä juhlarallissa on sijoittua jonnekin kärjen ja viimeisen sijan välille.

Entä mitä mieltä Esapekka Lappi on Secto Automotive Rally Finlandin ajankohdasta, kun kesän sijasta tapahtuma järjestetäänkin näin syksyllä?

Tämä vuodenaika tekee asioista haastavampia, ehdottomasti. Toisaalta katsojille tästä tulee varmaan entistäkin mielenkiintoisempaa. Jotkut erikoiskokeet muistuttavat varmasti vähän Walesin MM-rallia – ja itse olen ajanut sorarallin erikoiskokeita pimeässä edellisen kerran juurikin Walesissa, vuonna 2018. Aamut tulevat olemaan todella viileitä. Nyt keskiviikkona esimerkiksi lämpötila oli aamulla kolme astetta pakkasen puolella. Mutta keliolosuhteet ovat kuitenkin kaikille samat.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close