Mitä haasteita vastuullisen tapahtuman järjestämisessä on?

Mitä haasteita vastuullisen tapahtuman järjestämisessä on? Istuimme alas Suomen MM-rallin kilpailunsihteeri ja vastuullisuuspäällikkö Viivi Firatin kanssa, joka kertoi meille kaiken tapahtuman vastuullisuuteen liittyvistä asioista. 

Mitä FIA:n ympäristöohjelman korkeimman tason saavuttaminen edellyttää rallin MM-osakilpailulta?

Autourheilun kansainvälisen kattojärjestö FIA:n sertifiointi kattaa kaikki yleisesti tapahtumajärjestämiseen liittyvät osa-alueet. Ja siihen kuluu paljon eri asioita! Kaikki lähtee organisaatiosta itsestään, ja meidän organisaatiossamme ollaan täysin valmiita ottamaan ympäristöhaasteet niin vakavasti kuin pitääkin. Tämä on tärkeä osa tapahtuman koko järjestämisprosessia, ja se otetaan huomioon kaikilla valmistautumisen tasoilla. Siitä tuli kaikkien päivittäisten tekojemme perusta ja kivijalka. Meidän on luonnollisesti täytettävä kaikki Suomen viranomaisvaatimukset, mutta sen lisäksi velvollisuutenamme ajatella tulevaisuutta ja varmistaa että lajimme on mukana huomisen muutoksessa. 

Yksi päätavoitteistani vastuullisuuspäällikkönä on myös jakaa tietotaitoani rallin järjestäjätiimille, jotta voidaan varmistua siitä, että kaikki toimivat ja työskentelevät ympäristövaatimuksia ja näkökulmia kunnioittaen, sillä tätä asiaa ei pysty hoitamaan yksin. Tämä on tiimityötä.  Ilmatonmuutos on tosiasia, ja meidän vastuullamme on tehdä siitä ykkösprioriteettimme monilla eri osa-alueilla. Haluamme jakaa tietotaitomme myös yhteistyökumppaneidemme kanssa, sillä emme pysty saavuttamaan vastuullisuustavoitteitamme ilman heitä. Meillä on samat arvot, ja yhteistyösopimukseen perustuen kumppaneidemme on toimittava vastuullisuuslinjaustemme mukaisesti. Yhteistyö on tärkeää, sillä meidän on seurattava kaikkea, kumppaneidemme hiilijalanjälkeä myöten. Yhtenä esimerkkinä on Paviljongin huoltoparkkialueella käytettävä sähkö, joka on vuodesta 2019 asti ollut vihreätä energiaa. Meillä on fiksuja tavoitteita, ja teemme kaikkemme saavuttaaksemme ne. Meidän on seurattava ja valvottaja joka ikistä osa-aluetta. Kumppaneidemme päästöistä esimerkiksi oheis- ja fanituotteisiin, mutta myös tapahtuman ja organisaatiomme käyttämiin energialähteisiin, autoihin, veteen, jätehuoltoon, aterioihin, tiesuolaan, työkoneiden ja ralliautojen melutasoon ja paljon, paljon muuhun! Tiedon saaminen näihin kaikkiin liittyen on äärimmäisen tärkeää, jotta voimme kompensoida päästöjämme. Jos emme valvo kaikkea, emme pysty kompensoimaan päästöjä oikeassa suhteessa. Itselleni kompensoinnin ohella tärkeintä on myös oppia se, miten voimme vuosi vuodelta vähentää tapahtumamme päästöjä enemmän ja enemmän. Esimerkiksi vuonna 2018 päästömme vähenivät 19 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna. Kulutamme vähemmän resursseja, paperia ja energiaa, ja meillä on muun muassa myös erittäin älykäs jätehuoltojärjestelmä. Olemme oppineet kuluttamaan vain sen, mitä välttämättä tarvitsemme, ja pyrimme minimoimaan ympäristövaikutuksemme tapahtuman järjestämisen jokaisella tasolla.

Mikä on vastuullisuuden osalta kaikkein suurin haaste?

Yksi suurimmista haasteistamme on vedenkulutuksen valvominen. Vesi on todella tärkeä luonnonvara, ja siksi teemmekin töitä kyseisen osa-alueen kehittämiseksi, mutta sen on hyvin haastavaa. 

Tuntuu myös, että moottoriurheilutapahtuman järjestäjänä tämän kaltaisista ympäristöteoista tiedottaminen on nykyään vaikeaa ja kritiikki on toisinaan masentavaa. Teemme kuitenkin kaikkemme, jotta tapahtumamme olisi niin vastuullinen kuin vain suinkin mahdollista.  Panostamme vastuullisuuteen todella kovasti, ja siihen haluamme pyrkiä. Kaikkein ilahduttavinta on nähdä miten vastuullisuuteen liittyvät tuloksemme paranevat vuosi vuodelta. Jatkamme edelleen ponnisteluja asian hyväksi. 

Mikä on tähän mennessä paras saavutuksesi Suomen MM-rallin vastuullisuuspäällikkönä?

Yksi niistä on nollapäästöprojektimme, siihen kuuluvat puunistutukset sekä kaikki yhdessä tekemämme työ päästöjen vähentämiseksi. Jatkamme tämän osa-alueen kehittämistä edelleen, ja lähitulevaisuudessa nähdäänkin lisää vastuullisia toimenpiteitä. Hienoin saavutukseni vastuullisuuspäällikkönä on kuitenkin Suomen MM-rallille viime vuonna myönnetty Sustainable Travel Finland -merkki. Päättäessämme lähteä mukaan FIA:n ympäristöohjelmaan, keskityimme ympäristökestävyyteen, mutta kyse on muustakin kuin vain siitä. Vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen kuuluvat oleellisesti myös turvallisuusasiat sekä niin sosiaaliset, eettiset ja taloudelliset, kuin terveyteen ja kulttuuriin liittyvät näkökulmat. Ja juuri siitä Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -hankkeessa on kyse. Kaikki edellä mainitut osa-alueet on otettava huomioon, ja se edustaa vastuullisuuden huippua. Vaikka toimisimmekin ympäristöystävällisesti tapahtumamme ajan, se ei merkkaa mitään, jos unohdamme paikalliset ihmiset. Vaikka loisimme ympäristöystävällisiä tuotteita, se ei merkkaa mitään, jos ne eivät ole eettisesti valmistettuja. Olen todella ylpeä siitä mitä olemme saavuttaneet ja kehittäneet toimintaamme hurjasti entistäkin paremman rallin ja vastuullisemman tapahtuman aikaansaamiseksi – niin monella eri tavalla.

Ympäristöstandardit ovat parantuneet suurin harppauksin, ja sen eteen on tehty paljon töitä. Millaisena sinä näet ralliautoilun tulevaisuuden – vastuullisuuden ja ympäristöasioiden näkökulmasta?

Näen lajin tulevaisuuden valoisana. Ralli on ikään kuin tulevaisuuden kestävien teknologioiden laboratorio. Isona käännekohtana on vuosi 2022, jolloin astuvat voimaan rallin MM-sarjan uudet hybridiautoihin liittyvät säännöt. Edistystä edustavat myös polttoaineiden vihreämmät vaihtoehdot.  Lajin parissa on jo nyt tehty todella paljon asioita nollapäästöjen saavuttamiseksi, ja tämä heijastuu jokapäiväiseen elämäämme, koska me tarvitsemme autoja – ja tulemme myös aina tarvitsemaan. Me tapahtumajärjestäjänä olemme hiilineutraaleja jo vuonna 2021, sillä kompensoimme autojen ja organisaatiomme päästöt istuttamalla puita ensi keväänä. Jatkamme työskentelyä tämän päämäärän eteen erittäin lujasti, ja tavoitteenamme on saavuttaa täysin hiilineutraali tapahtuma vuoteen 2030 mennessä. Tähän siis luetaan mukaan kaikki alihankkijamme, yhteistyökumppanimme ja sponsorimme, katsojat sekä tapahtuman kansainväliset tekijät. Meillä on FIA:n vahva tuki takanamme ja oma motivaatiomme kehittää näitä asioita edelleen. Tietotaitomme lisääntyy koko ajan, ja mitä enemmän opimme, sitä tehokkaammin pystymme saavuttamaan vastuullisuustavoitteemme. En näe rallia uhkana, vaan lajimme on yksi toimija yleisessä kehityskulussa. Ralli myös tarjoaa alustan ja raamit, joiden puitteissa valmistautua tulevaisuuden haasteisiin.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close